Tips og råd

  • Ta smertene dine på alvor!
  • Lag en plan og prioriter det som må gjøres. Dette kan f. eks. være å trene, hente/bringe barn til og fra barnehage/skole, lage middag eller og andre daglige gjøremål.
  • Prøv å finn balansen mellom hvile og aktivitet.
  • Husk at det er lov å ha dårlige dager!
  • Ta pauser, gjør litt om gangen – ikke alt på en gang.
  • Start gjerne med et lavt aktivitetsnivå og øk etter hvert som kroppen tåler mere. Bli ikke fortvilet hvis du får økte smerter en periode – det er helt normalt.
  • Bestem deg på forhånd hvor lenge du skal holde på med en aktivitet,
    ofte er det bedre å gi seg mens «leken» er god.
  • Skift ofte stilling – både mens du hviler og under aktivitet.
  • Prøv å unngå lange perioder med hvile og aktivitet, kroppen trenger variasjon.
  • Selvom det kan være vanskelig så prøv å hold deg i best mulig fysisk form. Tren gjerne de delene av kroppen som ikke er rammet og vær så aktiv du kan, uten at det fremprovoserer for mye smerte.
  • Lær å slapp av – prøv å finn en god stilling å sitte eller å ligge i, hør gjerne på rolig musikk eller les en god bok.
  • Gjør ting som er meningsfylt og gir deg glede.
  • Vær ikke redd for å be om hjelp fra familie og venner til det du ikke klarer.
    Vi har alle våre begrensninger og det er dumt å «pushe» kroppen for mye.
  • Prøv å aksepter smerten og ikke motarbeid smerten.
    Det er viktig at du tar kontroll slik at smerten ikke styrer livet ditt!
  • Vær ikke redd for å bruke den delen av kroppen som er rammet selvom det er vondt og kan gi deg økte smerter en periode.
  • Stress kan forsterke smerten, det samme kan dårlig humør, depresjon og lite eller dårlig søvn gjøre. Dette kan forebygges gjennom bla.
    lystbetonte aktiviteter, avspenningsøvelser, høre på rolig musikk, mosjon og trening.
  • Prøv å ikke isoler deg selvom du har smerter. God planlegging, tilrettelegging og kanskje noen hjelpemidler gjør det enklere for deg å delta på sosiale sammenkomster.
  • Ta kontakt med ergoterapeuten i kommunen din, hun kan komme på hjemmebesøk. Sammen kan dere finne ut hva slags hjelpemidler som kan gjøre hverdagen enklere.
  • Daglig dose med c-vitamin kan bidra til at syndromet ikke sprer seg. Kalsium kan være med på å forebygge osteoporose og magnesium kan virke krampedempende. Enkelte har utbytte av et bad tilsatt epson-salt (fås i helsekostbutikker) da dette saltet har drenerende effekt og kan dermed være med på å dempe ødemer/hevelser.
  • Mange med kroniske smerter opplever at hukommelsen svikter litt – bruk
    gjerne kalenderen eller notatblokken på mobilen din til å notere så
    sparer du masse energi på å huske ting.
  • Skal du på sykehus, til undersøkelser eller til nye lege? Husk å ha med deg kontaktinformasjon til lege og spesialist som behandler deg. Ta med et skriv fra legen med informasjon om hvilke medisiner/doseringer du går på samt hva slags behandling du får. Si i fra om at du har CRPS og hva det er så unngår du uheldige situasjoner. Husk at ikke alle i helsevesenet har hørt om diagnosen før så vær tålmodig! Skal du ta blodprøver så bruk gjerne  Emla-krem 1 time i forkant (fåes reseptfritt på apoteket), be om at de bruker den tynneste nålen.
  • Sliter du med å få i deg nok næring? På apoteket får du kjøpt ulike næringsdrikker som kan erstatte et måltid eller brukes som supplement.
  • Apotekene tilbyr mange praktiske og fine tjenester. Les mer.
Share Button